Sabtu, 1 Disember 2012

Nikmat Allah

Assalamualaikum kepada yang sudi membaca. Sudah lama tidak berblog. Ingin juga saya kongsikan kisah hidup buat kenangan. Alhamdulillah pada 7hb 11 lalu lahirlah seorang puteri anugerah daripada Allah buat kami suami isteri. Ini adalah nikmat Allah yang nyata, anak kami sihat.
            Semasa saya mengandung, saya sering diingatkan tentang hb saya rendah. Macam-macam risiko yang diberitahu. Alhamdulillah saya tak ada apa-apa komplikasi sepanjang bersalin. Kadang-kadang terdetik dalam hati, harap-harap anakku lahir dalam keadaan sihat dan sempurna. Sepanjang saya mengandung, rasanya 4, 5 kali jugaklah scan baby. Salah satunya scan 3d. Setiap hari dok check keperluan baby and saya after bersalin. Cuti memang saya ambik awal 2 minggu sebab pi gheja pun cam xbersemangat. Hehe.
            Selama 2 minggu tu, memang xsabaqlah nak tunggu time bersalin. Mula-mula mama, abang and adik dok jangka bersalin awal la. Tengok-tengok sampai ke hari due date tak bersalin pun. Mama saya dah resah, takut macam-macam. Takut baby tertelan najis la. Saya teruskan dengan check jantung baby di klinik desa.  Saya pun resah juga dok pikiaq, terlalu banyak tanya dan baca pengalaman bersalin. Macam-macam cara juga saya baca macamana nak bagi mudah bersalin dan pengalaman orang yang overdue. Takut gak kalau kena induce or czer. Oleh itu saya usahakan dengan berdoa dan solat malam kepada Allah. Saya mintak supaya Allah mudahkan saya bersalin, saya tau bersalin tu sakit tapi saya mintak juga Allah mudahkan . Selain itu, adala yang saya buat seperti minum air zamzam, air akar fatimah, Salindah dan lain-lain. Tetapi yang tu sampingan ja. Yang utama dan yang berkuasa hanya Allah Subhanahuwataala. Semuanya dengan izinNya. Antara kata-kata azimat daripada insan-insan yang saya ingat.
        Mama: Kakak kena mintak sungguh-sungguh kat Allah.
        Tok: Buat sembahyang hajat la.. Dia yang berkuasa..
        Abang: Tak pa.. sakit tu jadi kaffarah dosa.
        Kak Wani dan Kak Zana: Apa-apa pun kita mampu hadapinya.
        Abah: Hang jangan lupa selawat dan Istighfar

Dan banyak lagi..


           Alhamdulillah Allah taala kabulkan urusan bersalin tanpa czer dan induce pada hari kelima overdue, Sakitnya pun tak lama. Semuanya bagi saya mudah dan mampu untuk dilalui. Sakit tu memang la ada tapi boleh bertahan lagi.
         
Lepas bersalin

           Rupanya lepas bersalin pun mencabar jugak. Dengan pantang, dengan nak jaga diri, dengan anak berjaga malamnya. Sebelum ni saya tak pernah ada pengalaman menguruskan baby, bila dah ada kelam kabut juga dok mesej kawan-kawan, google sana sini tentang pelbagai perkara yang sangat baru bagi diriku yang selama ini selalu berilek.. Teringat masa tak mengandung-mengandung lagi dulu. Mama kata.. " Ala, hampa enjoy dulu cara tak ada anak". La baghu cek tau ... Masa dalam pantang, sebenarnya emosi kita pun tak stabil. Kita akan rasa letih sangat dan dalam masa yang sama nak menguruskan bayi baru lahir. Memang kena banyak sabar berdasarkan pengalaman saya yang tak seberapa ni.
            Okla.. setakat ni dulula cerita saya.. Nanti cerita len.  Wassalam.




           
         



8 ulasan:

a.t.u.l.a.s.c.a. berkata...

Allahu Akbar....itula dia pengalaman berharga yang Dia ciptakan khusus buat para ibu:) Tahniah kak syud n suami ye...moga mujahidah membesar menjadi anak yang solehah, amin.....

p/s: subhanallah....comey sungguh si mujahidah kecil k.syud ni....geram tgk pipi dia, bulat sungguh!

Ummu Mujahid berkata...

Ya betoi.. terima kasih.. semoga dapat menjadi ummi yang solehah. Hehe.. dah 4.1kg dh berat dia.

Tanpa Nama berkata...

Yes! Finally something about ra milhoff.

Feel free to surf to my web page; electronic games

Tanpa Nama berkata...

Hi there! I just want to give a huge thumbs up
for the great info you could have here on this post.

I will probably be coming again to your weblog for more soon.


Look at my weblog: free music downloads legally for my ipod

Tanpa Nama berkata...

Whats up! I simply wish to give a huge thumbs up for the great
data you may have here on this post. I shall be
coming back to your weblog for more soon.

Also visit my web blog ... show tv canl? yay?n hd izle

Tanpa Nama berkata...

Good day! I simply wish to give an enormous thumbs
up for the good data you’ve gotten here on this post.
I will likely be coming back to your weblog for extra soon.



Here is my webpage wholesale dropship dropshippers

Tanpa Nama berkata...

Very quickly this web page will be famous among all blogging people, due to it's fastidious posts

My web site; book of ra apk free

Tanpa Nama berkata...

Hiya! I simply want to give a huge thumbs up for the great info
you’ve gotten here on this post. I can be coming again to your weblog for extra soon.


Also visit my blog post: best led tv brand for gaming

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails