Selasa, 24 Februari 2009

Sinopsis Dpli dalam masa 2 bulan..


Assalamualaikum buat sesapa yang membaca, terbaca dan dibacakan blog ni..

Ini adalah luahan rasa pada 8 Februari 2009..

Waktu sekarang menunjukkan pukul 5.43 petang. Saya sedang duduk di depan laptop sambil mencari bahan assignment. Alhamdulillah sekarang saya sedang menjalani kursus yang bakal menggelarkan saya sebagai seorang pendidik.

Entri kali ini akan menyentuh mengenai nikmat Allah dan kasih sayangNya.
Saudara-saudari sekalian, saya ingin mengajak anda menyelami kata-kata saya. Mudah-mudahan ia akan membawa hasil yang positif.

Sejak dua menjak atau tiga menjak ni, saya banyak benar melakukan dosa. Sehinggakan boleh melayakkan saya menjadi ahli neraka secara rasminya. Saya amat takut sekali.. Saya selalu terfikir apakah kaffarah yang bakal ku lalui nanti. Tetiap hari dok pikiaq sebelum dari masuk dpli lagi. Saya membayangkan dosa-dosa saya lalu kadang-kadang saya terfikir bagaimana agaknya cabaran dan ujian dalam dpli nanti a.huhu.

Tapi.. Allah sangat penyayang. Saya tidak merasakan sebarang kesukaran atau kegelisahan yang teramat ketika sedang berkursus dalam dpli ini. Saya begitu malu yang amatt. Memang tidak terhitung nikmat-nikmat Allah kepada saya. Di dpli ini, saya mendapat ramai kawan baru yang baik-baik belaka. Environment kehidupan saya tidaklah menyesakkan dada saya. Saya juga mendapat ilmu yang pelbagai di sini.

Sahabat-sahabat, sesungguhnya Allah teramatlah pengasih kepada hambaNya. Dia telah memberi kebaikan kepada kita melalui perantaraan hamba-hambaNya dan sebagainya. Contohnya seperti saya, pada hari ini, saya tinggal berseorangan dan rasa cam tak berapa nak bersemangat. Lalu Allah telah mengirimkan sahabat-sahabat yang telah menceriakan dan mengembalikan semangat saya ketika waktu makan tengahari. Pada hari ini juga dengan nikmat kasih sayangNya, saya masih mampu untuk membasuh dan meyidai baju walaupun badan saya rasa sakit-sakit sikit sebab main bola tampar, badminton dan berjogging. Huhu.. hati saya juga semakin terubat apabila bertemu dengan orang-orang di sini yang sentiasa murah dengan senyuman walaupun tak kenal pun sapa yang senyum tu. Ahh..terlalu banyak untuk saya khabarkan di sini. Tapi cubalah sahabat-sahabat renungkan kembali nikmat yang sekecil-kecilnya hingga ke sebesar-besarnya yang kita dapat pada hari ini. Itulah tanda kasih sayangNya kepada kita. Dia terlalu sayanggggg kepada kita…. So.. Bersyukurlah.. :) . Selagi ada peluang marilah kita melakukan amal makruf nahi munkar. Moga-moga juga dosa-dosa kita yang lalu akan terhapus.

Saya harap usaha saya yang kecik ni adala manfaatnya. Sekian dulu,..wassalam

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails