Ahad, 12 April 2009

celaru..


Assalamualaikumwarahmatullah.. luahan demi luahan....

Di hari yang indah dan permai ini, bersyukur kepadaNya dapat aku bertemu kembali dengan keluarga di kampung.. Diri ini penuh dengan dosa dan noda. Fikiran bercelaru seketika. Kadang-kadang kemarahan datang meledak pabila kemarahan itu dibangkitkan. Aku tahu, aku perlu pandai mengawalnya. Kehidupan yang penuh dengan urusan dan perkara yang ingin diselesaikan tidak patut untuk ku jadikan alasan..

Di mulut seringkali mengingatkan bahawa dosa-dosa ini semakin menebal di hati. Ibadat yang tidak mantap membuatkan diriku sudah semakin jauh daripada ketenangan hakiki. Keresahan dan kemelut merentap jiwa yang hitam ini. Aku jadi sedih dan terus sedih. Persekitaran yang semakin tandus dengan unsur kerohanian membuatkan ku semakin ingin menangis.

Masa semakin pantas berlalu, aku semakin celaru dengan diri.. semakin sesak di kepala memikirkan diri. Namun aku masih membiarkan nafsu menguasai diri. Mengharap teman-teman yang dapat mengingatkanku kepada jalan kebenaran, bersama-sama berdakwah dan bermuahasabah. Masih keliru memilih teman, diri sendiri harus kuat. Jangan diikut nafsu dan ikut sama mengeji, mengumpat dalam menilai seseorang. Siapalah kita untuk menilai orang lebih-lebih. Mungkin orang yang diumpat itu lebih baik daripada kita. Diri sendiri masih punya sejuta dosa, mengapa sibuh menjarah orang.

Dan untukmu teman.. kenapa suka mengambil kesempatan di atas kebaikan orang.. kerana perbuatanmu membuatkan ada satu halangan yang menyebabkan aku tidak mampu berkawan rapat denganmu..

Luahan ini sudah semakin bercelaru.. aku juga semakin buntu.. peperiksaan yang baru saja habis masih lagi membelanggu fikiran.. Apakah aku hidup untuk dunia. Pastinya bukan.. Kesibukan dunia yang melampau juga bukan sebab untukku mengelak diri daripada beramal. Diri sendiri yang tidak pandai mengurus masa..

Masih dalam perjalanan mencari jalan pulang.......

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails