Isnin, 6 April 2009

Buat Pendidik: Pembelajaran Masteri..

"Mastery learning proposes that all children can learn when provided with the appropriate learning conditions in the classroom".

..90% of students can learn what is normally thaught in schools at an A level if they are given enough time and appropriate instruction..


Berdasarkan kepada kenyataan di atas, pembelajaran masteri percaya bahawa setiap orang boleh berjaya jika pelajar diberikan masa dan guru menggunakan kaedah mengajar yang sesuai. Pembelajaran ini sudah diperkenalkan oleh Bloom sejak tahun 60 an lagi.

Bagaimana cara pembelajaran masteri nih..?Asas-asas perancangan pembelajaran masteri nih adalah seperti berikut:-

Susun konsep dan bahan pembelajaran ke dalam unit-unit kecil pembelajaran. Contohnya topik makanan halal dan haram menurut Islam. Kita bahagikan kepada pengertiannya, ayat tilawah yang berkaitan, hikmah dan seterusnya.Dalam pengajaran kita kena galakkan pembelajaran penemuan kepada mereka. Kita juga boleh modelkan perkara yang kita akan ajar.

;Pembelajaran masteri mengutamakan penilaian tahap prestasi pelajar. Di antara kriteria pengredannya ialah dengan berasaskan:
~Bilangan sebenar objektif dikuasai..
~Guru menyemak tahap pencapaian pelajar pada akhir setiap unit.
~Bilangan unit yang telah disempurnakan.

Antara bentuk pengredan yang dapat dilakukan adalah seperti aktiviti kuiz ka, projek ka, atau peperiksaan akhir.. Sebelum tu bolehla jugak kita menunjukkan dan berkongsi contoh-contoh kerja yang kita buat kepada pelajar-pelajar.

Jadi bila guru dapat melihat prestasi murid tersebut.. Guru perlu tahu mana pelajar yang telah berjaya menguasai dan yang mana perlu belajar dengan lebih baik lagi.

>>Bila kita nampak kesalahan dan kelemahan mereka, Kita kena segera memberi cadangan bagi mengatasi
masalah pembelajaran mereka sebelum kita buat percubaan yang kedua.. huhu.Kita kena bagi skema jawapan dekat pelajar. Kita juga kena sering bagi maklumbalas positif dan membina supaya mereka dapat menguasai pembelajaran dengan lebih baik lagi...Yang ni adalah point yang penting, Kadang-kadang kita jawab soalan ujian, lepas cikgu semak dan nilai xplak bagi balik dekat pelajar. Payah la pelajar nak tahu kat mana dia salah. Boleh jadik dia ulang balik kesalahan dia tuh.huhu.

;Pelajar mempelajari bahan yang perlu dikuasai. Pelajaran akan dilanjutkan hanya jika pelajar benar-benar dapat dikuasai oleh pelajar.

Masa untuk belajar pelajar perlu dilihat pada kesesuaian, kesesuaian dan tahap pelajar.

Gaya strategi pembelajaran yang dapat disesuaikan:~

*sTraTegi PemBeLajAran Aktif
*sTraTegi PembeLajaRan KonstuktiVis
*sTraTegi PemBeLaJaRaN kOoPeratif
*sTraTegi PemBeLaJaRaN auTentIk
*sTraTegi PemBeLaJaRaN refLektif


Sekian dulu untuk gAya PemBeLaJaraN maSteri.. PengaJaran Ini amat baGus sekali kerana ia percaya pelajar mampu berjaya jika kena pada masa dan cara pengajaran yang seSuai. Ingat yang paling penting daripada gaya pembelajaran masteri ialah setiap penilaian dibuat untuk mengetahui tahap penguasaan mereka agar dapat diperbaiki lagi tetapi bukan hendak menilai prestasi pelajar di antara yang lain..

~Subhanallah~Alhamdulillah~Allahuakbar~













Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails