Sabtu, 2 Mei 2009

Bina Insan Guru dan Pesta Buku


Bismillahirrahmanirrahim, Assalamualaikum semua..

Terima kasih kerana sudi membaca blog saya. Di sini ingin saya ceritakan tentang Bina Insan Guru dan Pesta Buku untuk dikongsikan bersama.

BiNa InSaN GuRu

Program yang berlangsung di Pulau Pangkor telah selamat dilalui oleh diriku dan sahabat-sahabat lain. Satu pengalaman yang sukar untuk dilupakan juga dalam hidupku. HuHu.. Di sini saya catitkan perkara-perkara yang menarik sahaja. Bermula pada hari pertama...

Saya betul-betul mengantuk sesampainya di sana, memang tak tahan ah.. asyik tersengguk2 -sengguk. Bermula juga cabaran untuk tidoq dalam khemah yang agak kecil seramai 3 orang sekhemah. Teringat nikmat bilik di rumah walaupun kecil sekangkang kera.

Hari kedua...

Pada aktiviti sebelah petang, kumpulan kami kena buat aktiviti mendaki bukit. Nafas rasa cam tak cukop ja bila mendaki bukit. Ikutkan memang lemah semangat jugak tapi kerana rahmat Allah saya berjaya mendaki dengan lancar. Alhamdulillah...

Hari Ketiga..

Emm.. Abselling dan snorkelling telah dipermudahkan oleh Allah kepada saya kerana itu adalah perkara-perkara first time dalam hidup saya. Hehe. Alhamdulillah sekali lagi. Tapi apa yang menariknya pada hari itu adalah pada malamnya.. Night camp adalah antara aktiviti yang dijalankan.

Saya benar-benar bertawakkal pada Allah kerana saya bukanlah seorang yang gagah dan iman pula lemah. Kami dikehendaki berada dalam hutan di tempat yang berlainan seramai 4 orang setiap kumpulan dari pukul 9 malam hingga ke 5.30 pagi. Kumpulan saya sentiasa berusaha agar unggun api sentiasa menyala. Kami bergilir-gilir tidur. Tetapi saya memang tak boleh lelap betul bila time giliran saya. Malu nak berbaring tidur di tempat yang terbuka. Kalau ada sentri yang lalu, saya cepat-cepat bangun. Kemudian bila dengar suara anjing yang melolong-lolong, sekali lagi tak boleh nak tidur. Sebab takut api terpadam dan anjing-anjing itu datang ke kawasan kami.

Pulak dah selepas itu ada gangguan makhluk halus dekat kumpulan yang berdekatan dengan kami. Alhamdulillah saya sudah berusaha membaca ayat-ayat al-Quran sesampainya di tapak kami. Ayat-ayat al-Quran terus dialunkan sepanjang malam untuk mendapatkan kekuatan. Ranting-ranting kayu sudah hampir habis. Saya sudah penat dan panas.. Lolongan anjing terus berbunyi.

"Akak tolong kipaskan api tu, nanti anjing tu datang" Kataku sambil mengumpul ranting-ranting dan daun-daun untuk dijadikan bahan api. Memang penakut betul saya ni. erkk.. Ya la.. kalau tak menyala api tu memang kami berada dalam kegelapan lah.

Sekali lagi ku panjatkan kesyukuran kerana Allah taala sentiasa mengawasi hamba-hambaNya. Ketika sudah habis program ini, Nawal memberitahu bahawa tempat yang aku duduki itu adalah tempat yang sama dengan dia. Nawal adalah daripada kumpulan Bina Insan Guru A, saya pula Bina Insan Guru B yang dibuat sebelum kami. Katanya lagi kumpulan mereka ternampak sesuatu di atas pokok tempat kami berada. Tak ku sangka.. Alhamdulillah syukur kepada Allah di atas lindunganNya..

Hari keempat

Emm.. nak kata apa?... Sedih .. Ampunkanlah hambaMu yang tidak dapat memahamkan mereka-mereka yang masih tidak memahami agamaMu.. Semoga mereka dikurniakan hidayahMu..


Hari kelima

Balik.......


Sebenarnya dalam kem bina insan guru ini, bukanlah aktiviti-aktiviti itu yang menjadi cabaran utamaku tetapi sejauhmana saya mampu menjalankan syariat agama sebagai seorang mukmin dalam menjalankan program-program tersebut. Wallahua'lam..

Pesta Buku.

Hari yang ditunggu-tunggu oleh peminat buku.. Alhamdulillah saya dapat membeli buku-buku yang saya inginkan serta VCD dan kaset-kaset yang dijual di sana.

Dua buah buku telah berjaya saya habiskan buat masa ini Alhamdulillah sekali lagi iaitu Cinta kedua selepas Allah dan Rasul oleh Fatimah Syarha dan Epilog seorang Da'ie oleh Ustaz Abdurrahman . Bacala best sangat. Menyentuh hati, jiwa dan perasaan.. Yang paling penting buku-buku ini sangat bermanfaat untuk iman kita.. Rugi kalau tak beliiiii......

Buku Cinta kedua selepas Allah dan Rasul..

Saya sudah membelek-belek buku ini samada nak membeli atau tidak sebab tertarik kepada penulisnya. Lalu saya sarankan kepada Nawal untuk membelinya kerana dia sudah pun berkahwin dan Nawal membelinya. Bukannya apa, saya takut apabila saya baca buku tu saya hanyut pula. Jadi biarlah saya beli apabila sudah hendak berkahwin.

Sangkaan saya meleset. Nawal menceritakan betapa bestnya buku itu kepada saya dan kawan-kawan kami serta menukilkan nasihat-nasihat yang terdapat di dalamnya. Saya pun rasa terujalah untuk membacanya.. Hahhh.. memang best pun bila baca buku tuu.. Tambah-tambah part yang awal. Apa yang paling saya suka dalam buku itu adalah penekanan untuk mengejar cinta Ilahi daripada mengejar cinta manusiawi. Memang kudus betul. Buat sesapa sahaja samada yang belum ada calon, bakal berkahwin dan yang dah berkahwin semuanya sesuai untuk membacanya. Jangan lupa beli..

Epilog seorang Da'ie

Buku ini saya habiskan ketika perjalanan pulang ke kampung menaiki bas.Buku ini penuh dengan cerita yang menyentuh hati dan menyedarkan. Kecekalan imannya dalam menempuh kesusahan menyedarkan diri. Sesungguhnya tiap kesukaran ada kesenangan. Allah taala sentiasa bersama-sama kita.. Itulah iktibar yang dapat saya ambil. Belilah buku ini. Mudah-mudahan kita dapat menyedari bahawa kesabaran itu menghasilkan sesuatu yang bernilai, manis dan berharga..




Okey setakat ini dulu coretan kali ini.. Assalamualaikumwarahmatullahiwabarakatuh..........~

3 ulasan:

nawal samsudin berkata...

salam...
huhu..
memg best btoi 2 buah buku tu...
xdapat nak d gambarkan betapa besssttttnya buku2 tu...kdg2 kita gelak sorang2..kadang reyau sorang2 baca kedua2 buku tu....

rugi ooooo sapa xbaca kan kak syud kan...hehehehe

syuhada' berkata...

salam nawal..haa.. rugi wehh... ayat hang bayak power..aku nak tergelak!

AB berkata...

assalaamu'alaikum..

saudari syuhada'

boleh tak berikan nama penerbit 2 buku tersebut?..

syukran

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails