Selasa, 15 September 2009

Ramadhan dan Raya...




" Satu hari di hari raya.., aku menangis tanda gembira.. "

Begitulah lagu raya sudah pun kedengaran berkumandang di corong radio. Ketika saya bercuti pada seminggu awal puasa, saya sudah mendengar lagu raya didendangkan di shopping kompleks. Syoknya raya no.. ?..hehe.

Ramadhan yang dilupakan..

Rasulullah s.a.w bersabda :

“Barangsiapa yang berpuasa pada bulan Ramadhan

dengan penuh keimanan dan mengharapkan pahala daripada Allah, dosanya yang telah lalu telah diampuni (oleh Allah)”

(Diriwayatkan oleh al-Bukhari dalam Shahih al-Bukhari, Kitab al-Iman – no: 38)



Mungkin pada anak-anak kecil yang masih tidak mengerti tentang keindahan ramadhan ketika mula masuknya ramadhan sudah gembira mengingatkan tentang hari raya. Hari ini sudah 25 Ramadhan. Tinggal lagi 5 hari untuk kita meninggalkan bulan yang penuh barakah ini.. Benar, umat Islam digalakkan untuk bergembira pada hari raya nanti. Tetapi ingatlah, peluang keemasan untuk diri kita sudah semakin hampir tarikh tutupnya. Sudahkah kita berusaha untuk menagih keampunan Allah Subhanahuwataala?..

Saya menyeru agar kita sama-sama tidak mensia-siakan baki ramdhan yang ada. Kita pun tidak pasti sama ada pada masa akan datang kita akan diberi peluang sebegini lagi.. Sungguh.. walaupun sesaat selepas ini.. Jadi, raya-raya jugak tapi jangan sampai rugi ... :) .. khas untuk diri saya jua.. Inilah masanya untuk kita menambahkan amalan kita supaya selamat di akhirat kelak. Insya Allah..

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails