Ahad, 5 September 2010

Mencari diri dalam sinar Ramadhan..

Bismillahirrahamnirrahim..

Tadi baca artikel di saifulislam.com sangat sedih.  Tajuk dia jemputan buat yang sudi. Sila renungkan hadith ni..

Daripada Abu Hurairah radhiyallaahu ‘anhu, beliau meriwayatkan daripada Nabi sallallaahu ‘alayhi wa sallam bahawa sesungguhnya baginda telah bersabda: Setiap umatku masuk ke Syurga kecuali yang menolaknya. Lalu baginda ditanya: Wahai Rasulullah, siapakah yang menolak (peluang masuk ke Syurga) itu? Baginda menjawab: Sesiapa yang mentaatiku, dia masuk ke Syurga, sesiapa yang mengingkariku maka dia itulah yang menolak [Hadith riwayat al-Bukhari]

Allah taala dengan rahmatNya yang Maha Agung telah memberi peluang kepada kita dengan banyaknya. Di antaranya pada bulan Ramadhan yang mulia ini. Apakah kita telah berusahan untuk mengaut semua peluang-peluang itu?

Firman Allah dalam surah Al-Baqarah : 183

183. Wahai orang-orang Yang beriman! kamu Diwajibkan berpuasa sebagaimana Diwajibkan atas orang-orang Yang dahulu daripada kamu, supaya kamu bertaqwa.

 Renunglah pula pada ayat al-Quran di atas. Allah memerintahkan kita berpuasa supaya dapat menggilap lagi taqwa kita. Apakah sudah kita tingkatkan ketaqwaan kita pada bula ramadhan ini. Bulan ramadhan bakal meninggalkan kita.


Air mata

Sudahkah air mata kita ditumpahkan untuk muhasabah keinsafan? Ataukah air mata itu ditumpah untuk pada perkara yang sia-sia? Pada makhluk yang tidak dapat memberi apa-apa harapan? Pada harapan yang tidak kesampaian? Pada dunia yang fana ini?

Sama-sama kita renungkan sejenak... Semoga saya dan anda semua sentiasa sedar akan kelalaian diri supaya tidak lupa akhirat..

Insya Allah.........................

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails