Rabu, 2 Februari 2011

Bengang..

Assalamualaikumwarahmatullah..


Bismillahirrahmanirrahim..


Malam-malam begini..tetiba saya dilanda mood untuk update blog. Mungkin untuk meredakan keresahan dan kekacauan jiwa saya. Kadang-kadang blog ini saya gunakan sebagai salah satu cara untuk menghilangkan stress.  Ya la.. bila saya mahu mengarang di blog, mestila perkara itu adalah perkara yang bermanfaat dan dapat memberi pengajaran bersama. Saya mengawal stress saya ketika meluahkan dan menilai apa yang berlaku untuk diambil pengajaran. Kerna saya takut bila menulis di blog  sahabat-sahabat tidak mendapat apa-apa tapi bertambah bengang pulak..


            Mengarang di blog umpama kita bercakap. Yakni setiap perkataan yang dikeluarkan ada hitungannya. Pastikan blog kita menjadi salah satu amalan yang dapat menambahkan lagi pahala kita dan sentiasa dalam redhaNya. Bercakap dalam ketaqwaan. Insya Allah.


Firman Allah ertinya:


 “Tidaklah seorang mengucapkan satu ucapan, kecuali padanya ada malaikat yang mengawasi dan mencatat.” 


(Surat Qaaf: 18)


Diriwayatkan dari Abu Hurairah radhiyallahu'anhu, ia berkata,


 "Aku mendengar Rasulullah saw. bersabda, 'Sesungguhnya seorang hamba mengucapkan satu ucapan yang tidak jelas baginya manfaatnya lantas karena ucapannya itu ia tersungkur ke dalam api neraka sejauh jarak antara timur dan barat',"     


 (HR Bukhari [6477] dan Muslim [2988]).


           Selain itu, saya malas jugak nak update blog sebab saya takut. Diri saya ini masih lagi perlu digilap untuk menjadi hamba yang diredhaiNya. Kadang-kadang bengang dengan diri saya. Dan itulah tekanan paling tinggi untuk saya. Sedih bila tersasar.. 


         Merujuk kepada tajuk saya bengang. Saya sangat yakin. Cara merawat yang utama adalah kembali kepada Allah dan mengingat mati.!


-Sori ayat tak berapa sedap sebab tengah bengang ngan diri sendiri..!







2 ulasan:

The greatest gift berkata...

Assalamualaikum...Nampaknya mood kita serupa malam ini. Tensen tapi xdapat nak jerit atau marah orang tertentu....Akhirnya, luahan di blog jadi pilihan, hanya untuk meluahkan dan dijadikan iktibar.....

Ummu Mujahid berkata...

waalaikumsalam.. lama sudah kak onesue tak komen. Masalah kita harus diselesaikan dengan iman.. baru nampak jalannya.. =)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails