Selasa, 31 Ogos 2010

Tadabbur al-Quran..



Bismillahirrahmanirrahim...

Bulan Ramadhan adalah bulan di mana al-Quran diturunkan. Betapa mulianya bulan ini. Alhamdulillah, pastinya ramai yang bertadarus dan cuba mengkhatamkan al-Quran.Fenomena sebegini amat bagus.

Namun begitu, kita juga harus ingat, baca jangan hanya nak ekspress. Alangkah baik dan lebih bagus jika kita dapat mentadabbur ayat al-Quran itu. Maknanya.. bukan setakat kita baca sahaja ayat dia. Paling best dan baik lagi kalau kita  faham makna ayat tu..Seterusnya kita renung dengan mendalam dan menghayatinya. Sungguh.. amat mensyahdukan dan indah sekali suasana ketika seorang hamba mentadabbur ayat-ayat Allah sehingga mengalirkan air mata dek penghayatan pada kalam Allah.

Rugi tau..!

Sayang sungguh kalau kita sudah banyak kali khatam al-Quran tapi tak tahu makna dalamnya. Sudahkah kita khatam tafsir al-Quran? Bagi sapa-sapa yang belum lagi.Marilah kita mengkhatam tafsir al-Quran pulak. At least, kita tau kandungan dalam tu. Al-Quran tu manual hidup kat dunia ni. Sia-sia lah kalau kita tidak sempat membaca panduan hidup kat dunia andai kita ditakdirkan meninggal dahulu. Sebab dengan rahmat dan kasih sayang Allah lah al-Quran diturunkan supaya manusia dapat mengambil pelajaran dan faham cara untuk hidup di atas dunia yang penuh cabaran ni. 

Firman Allah subhanahu wa taala maksudnya:

 “Dan Kami turunkan dari Al-Quran suatu yang menjadi penawar dan rahmat bagi orang-orang yang beriman dan Al-Quran itu tidaklah menambah kepada orang-orang yang zalim selain kerugian” (Surah Al-Israa’ ayat 82)

Firman Allah subhanahu wa taala lagi maksudnya:

 “ Dan Kami turunkan kepadamu al-Kitab (al-Quran) untuk menjelaskan sesuatu dan petunjuk serta rahmat dan khabar gembira bagi orang-orang yang berserah diri kepada Allah.” (al-Nah, ayat 89) 


Kita dapat tau yang mana perbuatan  Allah suka, yang mana yang Allah murka. Mestilah kita kena tau semua tu sebab kita hidup di dunia ini adalah untuk beribadah kepada Allah. Kita berdiam atas muka bumiNya. Jadi tak adalah kita buat perkara yang bertentangan dengan etika sebagai seorang muslim.

Jadi, apa tunggu lagi.. Selamat mentadabbur ayat-ayat al-quran. Mudah-mudahan kita menjadi insan yang lebih soleh@solehah dan sentiasa di jalan yang lurus...

Assalamualaikum... =)

2 ulasan:

sweetie2010.blogspot berkata...

Salam Ramadan dik,

Itu yang bagus dan terbaik, bukan setakat membaca Al-Quran saja tetapi faham juga terjemahannya.

Kak Sweetie masih banyak ketinggalan.

Ummu Mujahid berkata...

Salam ramadhan kak Sweetie.. tak apa pelan-pelan.. =) Selamat beribadat kak...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails