Selasa, 5 Ogos 2008

Satu panduan membeli buku agama




Dalam kita menambahkan ilmu-ilmu agama dalam diri kita, kita berusaha dengan pelbagai usaha. Di antaranya adalah dengan membeli buku agama.
Di sini, saya sarankan kepada sahabat-sahabat agar dapat melihat terlebih dahulu hadith-hadith yang digunakan. Pastikan hadith yang digunakan disebut statusnya supaya kita tidak menggunakan hadith-hadith yang maudhu’ (palsu) ataupun lemah.


Jika sesuatu buku agama itu menggunakan hadith lalu disebut hukum atau status hadith tersebut, itu menunjukkan bahawa penulis begitu cermat dalam membawakan suatu hadith dan ia merupakan jalan yang selamat bagi kita dalam beramal dengan sesuatu hadith. Walaupun begitu, perlu diketahui kepada pembaca-pembaca buku bahawa hadith daripada Imam Bukhari dan Muslim tidak perlu untuk disebut hukumnya kerana sudah diiktiraf hadith-hadith dalam kitab Sahih Bukhari dan Sahih Muslim akan kesahihannya. Manakala bagi yang berkebolehan dalam mencari hukum hadith maka panduan ini boleh diabaikan.

Sesungguhnya perkara agama adalah perkara yang serius dan seharusnya sentiasa cermat dalam menerima sesuatu maklumat agar tidak tercampur dengan unsur –unsur yang tidak sepatutnya. Sekian sahaja untuk kali ini.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails