Ahad, 3 Ogos 2008

Buku Best (4)

Tajuk :Kekasih Allah yang Sejati
Penulis : Ibnu Qayyim al-Jauziyah
Editor : Ummu Salamah Abdullah
Penerbit: Synergy Media
Harga : RM 19.50

Cinta merupakan kehidupan, apabila cinta itu hilang dari jiwa seseorang maka dia bagaikan hidup dalam kematian. Cinta merupakan cahaya, apabila cinta itu hilang dalam hati seseorang, maka dia bagaikan hidup dalam kematian. Cinta merupakan cahaya, apabila cinta itu hilang dari hati seseorang, maka dia bagaikan berada di laut kegelapan. Cinta merupakan ubat penawar, apabila cinta itu tidak ada dalam diri seseorang, maka hatinya akan ditimpa oleh pelbagai penyakit. Cinta itu merupakan suatu nikmat, bagi yang tidak mendapatkannya maka kehidupannya akan dipenuhi dengan kegelisahan dan penderitaan. Rasa cinta hamba kepada Allah akan menghasilkan perasaan seperti rasa rindu, kesenangan dan keredhaan hanya kepada Allah Subhanahuwataala dan Rasulnya. Buku ini menghidangkan 10 sebab-sebab yang menyebabkan seseorang itu cinta kepada Allah. Di sini saya dapat ringkaskan 10 sebab-sebab itu kepada berikut:

1~ Membaca al-Quran dan bertadabbur dengannya.

2~Mendekatkan diri kepada Allah dengan amalan-amalan sunat.

3~Beristiqamah dalam berzikir kepada Allah Subhanahuwataala pada setiap keadaan baik dengan lisan, hati mahupun amal perbuatan.

4~Mengutamakan cinta kepada Allah melebihi cinta kepada diri sendiri.

5~Menyelidiki nama-nama Allah dan sifat-sifatnya dengan hati dan menyaksikanNya, mengetahuiNya dan kemudian memikirkan sedalam-dalamnya.

6~Menyaksikan kebaikan dan ehsanNya, anugerah dan nikmat yang didapatinya, zahir dan batin.

7~Kepasrahan hati sepenuhnya kepada Allah Subhanahuwataala.

8~Menyendiri pada waktu nuzul ilahi (Allah mendekat ke langit bumi) untuk bermunajat dan membaca kalamNya, kemudian merenung dan beradab ubudiyah (penghambaan di hadapannya)

9~Pergaulan yang berlandaskan cinta kepada Allah.

10~Menjauhi semua perkara yang dapat menghalang hati daripada mengingati Allah.

*+++SeLaMat MeMbAca+++*

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails